Betalning av årsavgift

Nu introduceras ett nytt sätt att betala årsavgiften för kommande år. Orsaken till detta är att GIT, vilket är vårt IT-system, uppdateras med en ny plattform. Denna förändring gäller alla golfklubbar som är medlemmar i Svenska Golfförbundet. I och med denna förändring kommer de "gamla" pappersfakturorna som skickades ut på hösten och våren, att ersättas med en digital lösning och en samlad faktura. 

Betalning framöver kommer att ske via Min Golf.se, alltså på samma sida som du vanligtvis bokar din starttid eller ändrar ditt HCP. Har du svårt att hitta till Min Golf, kan du trycka på länken -->  https://mingolf.golf.se/
För mer information gällande tillvägagångssättet kring betalning, se mer information längre ner på sidan.


Vi på Tortuna Golfklubb kommer att notifiera dig via mail när du har avgifter att betala. Vi kommer att skicka ut avgifterna i två olika omgångar. Föst ut är alla fullvärdiga medlemmar, vardagsmedlem och greenfeemedlem. Nästa utskick kommer att ske i början på mars. Därför är det extra viktigt att du redan nu går in och säkerställer att du har rätt mailadress inlagd på Min Golf.se. Behöver du hjälp eller har funderingar kring processen, ber vi dig vända dig till kansliet på kansli@tortunagk.com så svarar vi så fort vi kan.




Så här är din årsavgift uppdelad?

Årsavgiften består av minst två delar, beroende på vilket medlemskap du har. En del betalas till Tortuna Golfklubb, vår förening som inte är momspliktig. Denna avgift kallar vi medlemsavgift. Har du på ditt medlemskap även en spelrätt och en städavgift, så betalas dessa också till Tortuna Golfklubb.

Den del som kallas spelavgift betalas till vårt driftbolag, Golf i Tortuna AB. Bolaget ägs till 100% av Tortuna Golfklubb. Bolaget är momspliktigt och det är endast denna avgift som berättigar till friskvård. 

Alla dessa avgifter tillsammans kallar vi årsavgift. 


Så fungerar betalning via Min Golf

 Betalningsalternativ 

Nu när vi lanserat en modern betalningslösning via Min Golf, ger vi er medlemmar möjligheten till att själv välja på vilket sätt du önskar att betala dina årsavgifter. Du kan välja mellan fem olika sätt att betala. Swish, Kort/Kreditkort, Faktura, Delbetalning/Kredit eller genom Autogiro. Observera att det endast är fullvärdiga medlemskaptyperna Senior 22-80+ år och Junior som 2023 går att ha på Autogiro.


OBS! Ny uppdatering i layouten på Min Golf sedan 30/11. 
Knappen "Betala via Swedbank" är den knapp du skall använda dig av för att få upp de olika betalningsalternativen. Knappen "Skapa faktura" är inte aktiverad och kan inte användas. Vill ni ha årsavgiften på en faktura, väljer ni detta enligt instruktioner i filmen. Det betyder att nedanstående material inte exakt ser ut som det gör i portalen just nu. Vi väntar på uppdaterad information och material från Min Golf och Svenska Golfförbundet.
Vi återkommer med mer detaljer så fort vi vet mer. 


När ska jag betala?

Vi kommer att meddela er medlemmar via mail när årsavgiften finns tillgänglig för betalning på Min Golf. Betalningsfönstret kommer att vara öppet mellan den 1 December 2022 till 28 Februari 2023. Kom ihåg att ditt medlemskap inte är aktiverat förrän du har klickat i alla dina artiklar och gått igenom alla steg för betalning.

Autogiro

Önskar du att betala din årsavgift via autogiro? Scrolla ner lite längre på sidan så hittar du en steg-för-steg guide. 

Har du under säsongen 2022 haft autogiro, kommer du inte att behöva att ansöka om detta igen enligt stegen för autogiro. Vi skickar ut mer information till er via mail när det är dags. Observera att det endast är fullvärdiga medlemskaptyperna Senior 22-80+ och Junior som för 2023 går att ha på autogiro.


Fördelar för dig som medlem

1. Du kan välja om du vill betala hela avgiften direkt, eller om du vill använda månadsbetalning via de lösningar som vi nämnt ovan.

2. Medlemmar i samma familjegrupp kan betala för varandra i Min Golf.

3. Du kan enkelt få ut ett kvitto på spelavgiften som underlag för friskvårdsbidrag. Klicka i rutan för visning av personnummer på mina kvitton för friskvårdsbidrag under fliken Sekretess och nix.

4. Ditt medlemskap aktiveras direkt vid betalning. All information, köpevillkor med mera, visas i Min Golf där du som spelare själv accepterar informationen.

5. Är du vårdnadshavare kan du enkelt betala för din underårige direkt i Min Golf.

6. Om du kontaktar klubben för att ändra medlemskategori, kan klubben enkelt ta bort de gamla avgifterna och lägga till de nya avgifterna kopplade till den nya medlemskategorin (ingen kreditfaktura krävs). Spelaren kan direkt gå in och betala de nya avgifterna och bli aktiverad.

7. Alla dina betalda avgifter sparas i din historik på Min Golf

Fördelar för klubben

1. Smidig och tidssparande lösning med enkel administration.

2. Medlemskapet aktiveras automatiskt i GIT direkt när avgiften betalats.

3. Enkelt att ändra medlemskategori och avgifter - ingen kreditering.

4. Medlemmen kan själv skriva ut kvitto för friskvård från Min Golf. 

5. Vid flera säljorganisationer får spelaren separata avgifter att betala.

6. Väljer medlemmen att betala via faktura eller kredit så får klubben alltid pengarna direkt.

7. Enkelt att kommunicera med medlemmar med obetalda avgifter.


Material och utökad information

Nedan är en instruktionsfilm som beskriver flödet för hur du som medlem betalar din årsavgift via Min Golf. Filmen går igenom steg för steg hur en betalning genomförs. Vi rekommenderar varmt att du tittar på den innan du börjar din betalning.

Nedan finner du fullständiga köpevillkor för både Golf i Tortuna AB, samt Tortuna Golfklubb. Här kan du också ladda ner en fullständig steg-för-steg guide när det kommer till att aktivera autogiro. Våra köpevillkor finns också på Min Golf som du godkänner när du gör din betalning. 

Känner du fortfarande att du behöver mer stöd och hjälp genom betalningen?

I filen nedanför finner du en steg-för-steg guide, där du i lugn och ro kan gå igenom alla moment i betalningen. Dessutom finns kansliet tillgängligt om du behöver ställa en fråga. Du kan nå oss på vår mail kansli@tortunagk.com

Vi kommer också att sätta upp ett tillfälle senare i december där vi hjälper er vidare med betalningen om behov finns. Vilket datum detta blir, det återkommer vi med lite senare.